Valg på Aalborg Universitet
Stil op til AAU-valg 2023

Valg på Aalborg Universitet
Stil op til AAU-valg 2023

Sådan stiller du op til AAU-valg 2023
Kandidater og kandidatlister er nu godkendte. Se i stedet de godkendte kandidatlister og kandidater.
Nedenfor finder du oversigt over de anmeldte kandidater og kandidatlister til AAU-valg 2023. Du kan frem til den 10. november kl. 12.00 gøre indsigelse mod de offentliggjorte kandidatlister, hvis du mener, at der er fejl i det offentliggjorte ved at skrive til valgsekretariatet@adm.aau.dk.
Vær derfor opmærksom på, at der kan være foretaget ændringer i kandidatlisterne, når de godkendte kandidatlister offentliggøres d. 14. november kl. 14. På dette tidspunkt offentliggøres det også, hvilke valg der vil blive afholdt afstemning til (kampvalg).
Godkendte kandidater, ordinært valg 2023:
Godkendte kandidater - studerende og ph.d.-studerende
Godkendte kandidater - videnskabeligt personale (VIP)
Godkendte kandidater - teknisk-administrativt personale (TAP)
Udover de godkendte kandidater og kandidatlister fremgår det desuden af oversigterne, hvilke delvalg der vil blive afholdt afstemning til (kampvalg), og hvilke valg der allerede er afgjort uden afstemning (fredsvalg), som oftest fordi, at der ikke er flere opstillede end pladser i det pågældende organ.
Kampvalg er markeret med grønt. Allerede valgte kandidater i forbindelse med fredsvalg er understregede.
For at give vælgerne et bedre grundlag at stemme ud fra, får du som kandidat til et kampvalg mulighed for at præsentere dig selv på valghjemmesiden.
Tilbuddet om præsentation er frivilligt – alle navne på godkendte kandidater til kampvalg vil uanset blive vist på valghjemmesiden under hvert organ.
SÅDAN INDSENDER DU DIN KANDIDATPRÆSENTATION:
- Dansk formular til kandidatpræsentation
- Engelsk formular til kandidatpræsentation
- Indsæt et vellignende billede af dig selv i enten den danske eller engelske "præsentationsfomular"
- Send en mail til Valgsekretariatet på valgsekretariatet@adm.aau.dk, hvor en pdf-udgave af filen er vedhæftet (FRIST d. 17. november 2023 kl. 14:00):
Kandidatpræsentationerne offentliggøres på valghjemmesiden fredag d. 24. november kl. 14:00
Hvis du stiller op til et råd eller nævn, men ikke bliver valgt ind, vil du i stedet kunne fungere som suppleant. Det er derfor positivt, hvis der er flere opstillede, end der er pladser til, da man så vil kunne indkalde dig, når der er brug for det.
Læs evt. mere om, hvornår der indkaldes suppleanter, og hvem der indkaldes som suppleanter.
Fristen for opstilling til AAU-valg 2023 udløb d. 27. oktober kl. 12.
Du skal indsende din opstilling elektronisk ved enten selv at oprette en kandidatliste i valgsystemet eller ved at acceptere en elektronisk invitation til at stille op på en andens kandidatliste. Du modtager invitationen til at stille op på en andens liste via din AAU-mail. Uanset om du stiller op alene eller sammen med andre, skal du være opstillet på en kandidatliste.
Alle kandidatlister skal være indsendt inden for fristen dvs. d. 27. oktober kl. 12, for at kunne godkendes.
Kontakt valgsekretariatet@adm.aau.dk for spørgsmål vedr. opstilling.
NAVNGIVNING AF KANDIDATLISTE:
Du bestemmer selv, hvad du ønsker at kalde din liste, men listens navn må ikke indikere, hvilket delvalg kandidatlisten vedrører. Fx må man ikke kalde sin liste for "Studienævn for xxx" eller "Institut for xxx" - ej heller en kendt forkortelse herfor. Hvis du ikke stiller op for nogen foreninger, og der kun er dig selv på listen, kan du fx vælge at navngive listen med dit eget navn.
SÆRLIGT FOR OPSTILLING TIL BESTYRELSEN:
Ved opstilling til bestyrelsen skal der angives 10 stillere for hver kandidatliste. De anvendte stillere skal være valgberettigede til det pågældende delvalg, og du kan ikke være stiller for din egen kandidatliste. Det fremgår af vejledning til online kandidatanmeldelse, hvordan du angiver stillere i valgsystemet. Mindst 10 stillere skal inden for fristen (27. oktober 2023 kl. 12) have accepteret at være stiller for den pågældende kandidatliste for, at listen kan godkendes.
SIDEORDNET ELLER RANGORDNET (PRIORITERET) OPSTILLING?
Sideordnet opstilling betyder, at kandidaterne kæmper indbyrdes på lige fod om stemmerne.
Rangordnet (prioriteret) opstilling betyder, at de kandidater, som står først på listen, også typisk bliver valgt først. Vær opmærksom på, at valgsystemet både anvender betegnelsen prioriteret og rangordnet. Læs mere om betydningen af opstillingsform under "Regler". Hvis du ikke stiller op sammen med andre men alene på din egen liste, har det ingen betydning, om du vælger rangordnet eller prioriteret opstilling.
Er du som studerende er medlem af en forening, der beskæftiger sig med studiemiljø og studenterpolitik, enten inden for eget studie eller på tværs af fakulteter, kan det være relevant for din forening, at du eller andre medlemmer stiller op.
En studenterforening kan stille studerende op på sin liste. På den måde får foreningen økonomisk støtte fra universitetet, hvis foreningens liste eller et medlem fra foreningens liste bliver valgt. Læs evt. mere om valgtilskud til foreninger.
Sådan indsender du et listeforbund til AAU-valg 2023
Nedenfor finder du de godkendte listeforbund ved ordinært valg på AAU 2023:
Godkendte listeforbund, ordinært valg 2023
Frem til 10. november kl. 12.00 kan I anmelde et listeforbund mellem flere kandidatlister. Listeforbund oprettes ved, at en listekoordinator for en godkendt kandidatliste logger ind i valgsystemet, opretter et listeforbund og tilføjer andre godkendte kandidatlister til listeforbundet.
Indsend et listeforbund
Vejledning til anmeldelse af listeforbund
Bemærk at en kandidatliste kan kun indgå i ét listeforbund ved samme delvalg. Bemærk desuden at listeforbundets navn ikke må indikere hvilket delvalg (organ), der er tale om. Fx er det ikke tilladt at kalde sit listeforbund "Listeforbund til studienævn for xxx" eller "Listeforbund til institutråd for xxx" eller en kendt forkortelse herfor.
Kontakt Valgsekretariatet i tilfælde af spørgsmål eller problemer med at foretage anmeldelse af listeforbund.
HVILKEN BETYDNING HAR LISTEFORBUND?
Listeforbund betragtes i forbindelse med beregningen af mandatfordelingen som én liste. Det kan i nogle tilfælde betyde, at listerne, der er med i forbundet, tilsammen får ét mandat mere, end hvis de ikke indgik i et forbund. Ved at indgå i et listeforbund kan de deltagende kandidatlister og kandidater i nogle situationer altså opnå en mandatmæssig fordel.
Du kan se eksempler på, hvilken betydning listeforbund har for beregningen af mandatfordelingen under beskrivelsen af den D'Hondske metode.
Kontakt
Kontakt Valgsekretariatet på tlf. 9940 7618 / 9940 7325 / 9940 7334 eller mail:
Kontakt Valgsupport på tlf. 9940 2441 eller mail: