Nicolaj Jørn Mortensen: Man skal have modet og viljen til at repræsentere sine medstuderendes interesser

Nicolaj Jørn Mortensen: Man skal have modet og viljen til at repræsentere sine medstuderendes interesser

Navn: Nicolaj Jørn Mortensen
Uddannelse: Historie, 7. semester
Studenterrepræsentant i Institutrådet på Institut for Politik og Samfund
Hvad motiverede dig til at engagere dig i Institutrådet?
Jeg blev motiveret af mine medstuderende, som stolede på mine evner til at tale på deres vegne. Derfor stillede jeg op med målet om at gøre instituttet bedre for os nuværende, og de mange årgange, der kommer efter.
Hvad er institutrådets primære funktion?
Rådets primære funktion er at rådgive institutlederen om økonomiske forhold, forskningsretninger, forskningssamarbejder og bæredygtighed, så institutlederen kan tage en informeret beslutning om, hvordan instituttet skal gå frem.
Hvilke sager og emner arbejder I konkret med?
Det kan være alt fra økonomiske beslutninger, renovering af lokaler, forskningssamarbejder, trivselspolitik, ligestilling og bæredygtighed.
Hvad skal man vide, hvis man overvejer at stille op til et af AAU’s styrende organer?
Man skal have modet og viljen til at repræsentere sine medstuderendes interesser. Du skal være indstillet på en ekstra arbejdsbyrde ud over dit studieliv.
Hvilken rolle spiller du konkret i Institutrådet?
Min rolle er at varetage de studerendes interesser på instituttet. Det kan f.eks. være, at de studerende kan have flere valgfag på tværs af uddannelser, nye lokaler med bedre udluftning og bedre faciliteter til fredagsbarer og sociale opholdsrum.
Hvor meget tid bruger du typisk i Institutrådet?
Arbejdsbyrden skifter og nogle gange er der travlt og en del beslutninger, der skal tages, hvilket kan betyde 3-4 møder inden for et par måneder. Andre gange er der mere ro på og længere mellem møderne. Siden jeg tiltrådte i januar 2025, har jeg ca. brugt 4-5 timer på møder, 2-3 timer på afrapportering og 3-4 timer på at lytte til, hvad mine medstuderende kunne tænke sig at få bragt til institutrådsmøderne.
Hvilke kompetencer har du fået med dig ved at være en del af Institutrådet?
Gennem afrapportering har jeg udviklet mine evner til at forstå kompleks organisatorisk planlægning og omskrive det til noget, vi som studerende kan forstå. Jeg har fået en fornemmelse af, hvad det vil sige at være en del af en større organisation, og hvordan dens tandhjul kører rundt.