Andrea Werner Iversen: Op med lappen og sig, hvad I har på hjerte

Andrea Werner Iversen: Op med lappen og sig, hvad I har på hjerte

Navn: Andrea Werner Iversen
Uddannelse: Sociologi, 7. semester
Studenterrepræsentant i:
- Bestyrelsen på AAU
- Det Akademiske råd på Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet
- Studienævnet for Sociologi og Kriminologi
- Studiemiljørådet, som man automatisk er medlem af, når man er studenterrepræsentant i bestyrelsen.
Hvad er bestyrelsens primære funktion?
Bestyrelsens primære opgaver er at komme med input til den strategiske udvikling af Aalborg Universitet, at godkende universitetets budget efter indstilling fra rektor og at udarbejde universitetets vedtægt. Det er også bestyrelsens ansvar at ansætte og afskedige rektor.
Hvilke sager og emner arbejder I med?
Det næste halve år skal vi udvikle den nye fireårige strategi for AAU, som træder i kraft fra 2026. Det kommer til at fylde en del på møderne.
Det er vores ret som studerende, at vi bliver repræsenteret i universitetets styrende organer. Vi er over 17.000 studerende på AAU og er dermed den største persongruppe i organisationen.
Hvad skal man vide, hvis man overvejer at stille op til et af AAU’s styrende organer?
Helt overordnet skal man vide, at man som studenterrepræsentant repræsenterer sine medstuderende. Det gælder, uanset i hvilket organ man sidder, men jo højere op ad den organisatoriske rangstige, man kommer, jo flere repræsenterer man.
Repræsentationsopgaven betyder, at man ikke kun skal tale på vegne af sig selv. Man skal prøve at øve sig i at have et blik for flertallets synspunkter, selvom det selvfølgelig kan være en god idé at starte hos sig selv og sin nære omgangskreds. Jo flere relationer man har på tværs af sin uddannelse, institut og fakultet, jo nemmere er det at varetage denne repræsentationsopgave. Så disse relationer skal man prøve at oparbejde.
Derudover skal man vide, at man i nogle organer skal kæmpe lidt for sin stemme som studerende. Det kan godt virke intimiderende at komme ind i et mødelokale, hvor der sidder en masse kloge forskere. Det er helt normalt i starten – og det skal man endelig ikke blive bekymret over. Man skal bare huske, at vi har en stemme som studerende, og at den bare skal bruges. Så op med lappen og sig, hvad I har på hjerte.
Hvilke fordele er der ved at studerende får lov at indgå i bestyrelsen?
Jeg vil faktisk gerne vende dette spørgsmål lidt om: Det er vores ret som studerende, at vi bliver repræsenteret i universitetets styrende organer. Vi er over 17.000 studerende på AAU og er dermed den største persongruppe i organisationen. Vi behøver derfor ikke forsvare vores plads. Det er helt selvfølgeligt og naturligt, at vi skal have et mandat i organerne.
Hvilken rolle spiller du konkret i bestyrelsen?
I bestyrelsen skal vi to studerende, der sidder der, sørge for at de studerendes perspektiv bliver bragt på banen, når det er aktuelt. Her skal man virkelig tænke over, at man repræsenterer samtlige studerende, så det vil typisk være nogle meget generelle udsagn, vi bringer til bordet.
Hvor meget tid bruger du typisk i bestyrelsen?
Til bestyrelsesmøderne er dagsordenerne typisk lange, ca. 150–250 sider. Man behøver ikke nødvendigvis sætte sig detaljeret ind i alting, men jeg plejer at sætte en dag af til forberedelse. Der er seks bestyrelsesmøder om året.
Udover det bruger jeg en del tid på formøder og netværksmøder, hvor jeg sparrer med andre studerende. Desuden kan der opstå nogle ad hoc-opgaver løbende, som også kræver tid.
Hvilke kompetencer har du fået med dig ved at være en del af bestyrelsen?
Når man sidder i AAU’s styrende organer, får man konkret erfaring med, hvordan en kompleks og hierarkisk organisation – i dette tilfælde et universitet – er bygget op. Fordi jeg sidder i flere organer på én gang, bliver dette særligt tydeligt. Jeg har virkelig fået en fornemmelse af, hvordan de forskellige organer snakker sammen, hvilket er værdifuld erfaring.
Desuden lærer man at fremsætte sine synspunkter i formelle beslutningsrum, hvilket er utrolig lærerigt. Jeg tror, vi som studerende kan have en tendens til at tillægge vores undervisere og ”systemet bag AAU” rigtig meget autoritet, hvilket kan gøre det en smule grænseoverskridende at skulle række hånden op, når man sidder i et af de styrende organer. Men at lære at overskride den grænse og finde troen på sin egen stemme kan være en meget gavnlig oplevelse, som man kan tage med videre i andre aspekter af sit liv.